Dreis bidrar til ny spennende vossaprofil

Med ny logo, nytt navn og et langt tydeligere kommunikasjonskonsept lanserte Myrkdalen denne uken sin nye merkevareplattform. Den er resultatet av en lang og grundig prosess, der Dreis bidro i konseptutviklingen.

Skjermbilde 2013-09-27 kl. 17.54.36

 

For at det overhodet ikke skal være tvil: Det er Creuna som har utviklet nettsidene og designprofilen. Hver eneste pixel er det de som har lagt hånden på, og vi i Dreis synes de har gjort en strålende jobb.

Vårt bidrag skjedde i forkant, på det konseptuelle og strategiske nivået. Og vi startet ikke på null. Destinasjonen hadde allerede gjort et solid stykke strategi- og researcharbeid, der blant annet forskere fra NHH ble involvert. Vår jobb var å bryte den store tanken ned til konkrete delstrategier, forankret i en helhet. Denne helheten vokste i løpet av prosessen fram som noen overordnede konsepter – som gir en felles retning for både kommunikasjon og produktutvikling. Konseptene var forankret i hvilke strategiske kundesegmenter man henvender seg til, og ble vignettert med fire signalord: «Flyt», «leik», «ro» og «puls».

 

Vi stilte fire krav til konseptene:

1. Konseptene skal ta utgangspunkt i reelle “kundeaspirasjoner”: Hva er søker egentlig ulike mennesketyper etter når de legger helger og ferien til Myrkdalen? Her tok vi utgangspunkt i Myrkdalens egen kundekartlegging, og trakk veksler på erfaring og sektorkunnskap fra vårt tidligere arbeid for NCE Tourism.

2. Konseptene skal både kunne fungere som utviklingsretninger internt, og som definerende strukturer for utadrettet kommunikasjon. De skal være knagger for helheten. Slik bidrar de til å skape konsistens.

3. Konseptene skal fungere både alene og i sammenheng. Hver og en av dem er tydelige, men til sammen skal de vise kontrastene og “overgangene” Myrkdalen kan by på. Vi skapte et slags rom, med «fysisk prestasjon» (puls) i det ene hjørnet, «magiske øyeblikk» (flyt) i det andre, «morro» (leik) i det tredje og «avslapning/tilhørighet» (ro) i det fjerde. I dette rommet er det plass til mange drømmer.

4. Destinasjonen skal kunne levere på de konseptene som ble valgt. Og det kan Myrkdalen. Ikke nok med det: Dette er opplevelser de ansatte selv brenner de for. Det gjør også konseptene ektefølte. De finnes ikke bare på overflaten, de kommer fra hjertet.

Denne typen konseptuering er noe vi i Dreis er glade i, fordi den skaper det vi internt kaller “autentisk dybde” i merkevaren. Å skape denne dybden er noe ganske annet enn den monomane “spissingen” enkelte rådgivere brenner for. Mange virksomheter har mye å tjene på å stille det samme gode spørsmålet som Myrkdalen: Hvilke ulike ting er vi for ulike kunder? Hvordan kan vi bli tydelig, uten å underkommunisere verdier vi faktisk produserer, og dytte fra oss kunder vi faktisk betjener?

I våre øyne er dette prosjektet et godt eksempel på viktigheten av strategisk forarbeid og konseptuell skissing. Det er også et eksempel på helhetstenkningen vi har blogget om tidligere. Alt for ofte går man blindt i gang med design- og utviklingsprosessser, uten at man har et bevisst forhold til hva som skal kommuniseres til hvem, med hvilken målsetning.

Som kunde stilte Myrkdalen godt forberedt, med en klar tanke, da de startet prosessen med Creunas dyktige folk.
Resultatet av denne lange reisen ble en ny standard for norsk destinasjonsmarkedsføring. Gratulerer til alle involverte!

 

Sjekk ut lanseringsfilmen:

Skriv et svar