Ufornuft – en vekststrategi

“Martin Luther King sa ikke “Jeg har en visjonserklæring”. Han hadde en drøm.”

Dette uttalte Kevin Roberts, sjefen for markedsføringsbyrået Saatchi & Saatchi i et flammende foredrag i 2012. I foredraget snakket han om den nye, flytende virkeligheten – all uforutsigbarheten og det den har å bety for hvordan vi tenker rundt hva et selskap er, og bør være.

“Tradisjonell ledelsesteori funker ikke lenger. For å vinne i dag trenger du en kultur og et miljø der den ufornuftige kreativiteten har vekstbetingelser.”, er Roberts påstand.

Ufornuft? Hvorfor skulle det være bra?

Når verden virvler rundt oss er et mangfold av ideer og erfaringer en mer verdifull valuta enn langsiktige strategier som forutsetter stabilitet. Fornuft er kun fornuft om man legger til grunn et gitt sett av konvensjoner og etablerte sannheter. Ekte innovasjon er alltid litt farlig. Kreativitet er opposisjon. Den trenger en fornuft å brytes mot.

I forlengelsen av dette ressonementet tar reklameguruen også et oppgjør  “den store ideen”. Det finnes ikke store ideer lenger, sier han, det finnes bare mange små idéfrø, som må plantes og stelles, og som må deles med menneskene du omgir deg med (kundene for eksempel). Først når slike små ideer får den riktige næringen kan de vokse seg store.

Dette, kunsten å skape mange nye tanker, og gi dem vern og næring til de vokser inn i virkeligheten ved egen kraft, er den  viktigste lederoppgave. I en verden av konstant endring er ledelse å skape en underskog, ikke å sitte stivt på det flotteste hjørnekontoret og stirre på detaljene i regnearket.

Derfor mener, Kevin Roberts, må vi endre språket vi bruker i næringslivet, måten vi tenker om fremtiden på og ideen om hva et selskap er. Et selskap er ikke et hovedkontor og et organisasjonshierarki. Det er en lukt, en lyd, en følelse og en personlig stemme. Det er en gjeng med folk, som deler en spirit, et prosjekt, viljen til å gjøre en forskjell.

Den offisielle fremtiden finnes ikke lenger. Det vi har, er vage muligheter overalt, omgitt av mørk materie – alt det vi ikke forstår. Det som lyser på himmelen i dette landskapet er drømmer. Ekte drømmer, som folk vil være en del av.

Skriv et svar